Voordelen van blockchain voor marketing

Bij het woord blockchain denken de meeste mensen meteen aan de Bitcoin. Inmiddels is het voor veel meer te gebruiken, blockchain voor marketing is nu ook mogelijk. Het is bijzonder geschikt voor het snel, veilig en gedecentraliseerd verwerken en opslaan van elektronische gegevens. De afgelopen jaren is de interesse in blockchain sterk toegenomen en in steeds meer bedrijfstakken worden de mogelijke voordelen van het gebruik van blockchain onderzocht. En ook voor marketing is het toepassen van blockchaintechnologie veelbelovend.

Eigen platform voor koop en verkoop

Tot nu toe gaat de verkoop van producten bijvoorbeeld vaak via platforms die in handen zijn van een commerciële partij, zoals Ebay of Marktplaats. Die bieden adverteerders de ruimte om tegen een vergoeding producten te verkopen. Blockchaintechnologie maakt het mogelijk om een gedecentraliseerd platform op te zetten waar de verkopers hun producten direct aan de gebruiker verkopen, zonder dat er een (commerciële) partij tussenzit. Hierdoor hoeven er geen kosten meer te worden afgedragen aan een derde partij.

Tegengaan van fraude

Helaas is fraude een groot probleem binnen de marketingwereld. Veel voorkomende vormen zijn nepgebruikers en nepklikken op advertenties om de schijn van hogere omzet op te houden. Door het gebruik van een gedecentraliseerde blockchain is het niet langer mogelijk om fraude te plegen en kan de adverteerder erop vertrouwen dat de cijfers kloppen.

Advertenties tonen aan de juiste mensen

Het is moeilijk voor adverteerders om het juiste publiek te vinden. Wanneer je advertenties aan een willekeurig publiek toont duurt het veel langer om geïnteresseerden te vinden dan wanneer je je publiek kunt selecteren op basis van interesse. Er zijn blockchainbedrijven die hun publiek aanmoedigen om persoonlijke voorkeuren te delen in ruil voor tokens. Ook kunnen tokens verdiend worden door het klikken op advertenties. Zo ontstaat er een win-winsituatie waar zowel de gebruiker als de adverteerder beter van wordt.

Transparantere verkoop

Zogenaamde ‘influencers’ spelen een steeds grotere rol binnen de marketingwereld. Zij worden dan ook steeds vaker door bedrijven ingeschakeld om hun verkoopcijfers te vergroten. Om de authenticiteit en integriteit van influencers te controleren kan de blockchain gebruikt worden. Door het gebruik van smart contracts krijgen influencers gegarandeerd een vergoeding voor hun diensten, terwijl het publiek open en duidelijk kan zien wie welke belangen heeft.

Quantum AI Marketing kan blockchain ook toepassen om de marketing van jouw bedrijf effectiever te maken. Neem contact op voor meer informatie!

Bezoekadres

  • Quantum AI Marketing
  • Noordeinde 51
  • 2514 GC Den Haag